Så här laddar du ner och tar i bruk Aktia ID
Ladda ner avgiftsfritt i din applikationsbutik, följ instruktionerna nedan och ta i bruk applikationen redan idag.
1. Ladda ner applikationen via applikationsbutiken på din smarttelefon eller surfplatta
Om du använder Apples telefon eller surfplatta, ladda ner applikationen i AppStore.
Om du använder Android-telefon eller -surfplatta, ladda ner applikationen i Google Play Store.
2. Öppna applikationen
Öppna applikationen du laddat ner och följ instruktionerna som applikationen ger dig.
3. Bekräfta din identitet
Identifiera dig genom att ange nätbankens användarkod och tryck sedan på ”Fortsätt”. Du kan vid behov kontrollera din användarkod i nätbanksavtalet som du fick när du öppnade nätbanken.
4. Mata in ditt lösenord
Bekräfta ibruktagningen genom att ange lösenordet till Aktias nätbank och tryck sedan på "Fortsätt”. Försäkra dig om att ditt lösenord uppfyller följande krav: längd 6-8 tecken, innehåller minst en stor bokstav och en liten bokstav, en siffra, inga specialtecken. Vid behov kan du ändra lösenordet i nätbanken under Egna uppgifter och inställningar - Byt lösenord.
5. Beställ bekräftelsekod
Kontrollera att telefonnumret som syns i applikationen och som finns i våra uppgifter är korrekt. En tilläggsbekräftelsekod skickas till detta nummer per sms. Om telefonnumret är korrekt tyck på "Fortsätt". Om telefonnumret är fel kan du uppdatera ditt telefonnummer genom att ringa vår kundservice eller genom att skicka ett meddelande via mobil- eller nätbanken.
6. Mata in bekräftelsekoden
Mata in den sexsiffringa bekräftelsekoden som du fått per sms.
7. Skapa PIN-kod
Välj en PIN-kod som du använder i fortsättningen för att bekräfta identifieringshändelser i applikationen. Beroende på din enhet kan du också identifiera dig med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
Aktia ID är klar att användas
I fortsättningen kan du logga in tryggt och säkert i Aktias elektroniska samt telefontjänster och som personkund även i elektroniska tjänster som myndigheter och företag tillhandahåller och som kräver stark identifiering.
Behöver du stöd i användningen av digitala tjänster?
Banktjänsterna har blivit alltmer digitala och vi vill stöda våra kunder i användningen av digitala banktjänster. Nu kan du boka tid för ett personligt distansmöte där du får handledning i hur du använder Aktias digitala tjänster på ett tryggt och smidigt sätt. Du får hjälp med dina frågor gällande trygg skötsel av bankärenden på nätet och i mobilen, t.ex. via mobilbanken och Aktia ID-applikationen.
Stöd och instruktioner för hur du använder applikationen