Vanliga frågor
Här kan du snabbt och enkelt hitta svar på dina frågor.
Vanliga frågor
Vad behöver du hjälp med?
Kort
Betala med kort, kortets PIN-kod och kortändringar
Konton
Öppna konton, nätkontoutdrag, konto för minderåriga
Betala
E-faktura, direktbetalningsavtal och andra betalningar
Digitala tjänster
Nätbanken, mobilbanken, identifiering och övriga digitala tjänster
Spara och placera
Fonder, aktier, BSP-sparande och övrigt sparande och placeringar
Lån
Ändringar i betalningsplan, bolån, studielån och andra lån
Försäkringar
Ändringar i försäkringar, ansök om ersättning
Kundkännedom
Kundkännedom och styrkande av identitet
Familjens bankärenden
Konton och sparande för barn och familjens andra bankärenden
Dödsboets bankärenden
Dödsboets fakturor, dokument och fullmakt för att sköta dödsboets bankärenden
Fullmakter
Digitala fullmakter
Så här når du oss
Dagliga penningärenden
De flesta dagliga bankärenden, såsom betalning av räkningar och kontoöverföringar samt daglig uppföljning av din egen ekonomi sköter du enkelt i mobilbank eller i nätbanken.
Personlig ekonomisk rådgivning
Vi erbjuder placeringsrådgivning via nätmöte, där du kan diskutera med en specialist per telefon och se stödmaterial för diskussionen på din egen dator.
Boka en tid för nätmöte genom att skicka ett meddelande till oss via meddelandefunktionen i nätbanken eller mobilbanken eller genom att ringa vår kundservice. Efter tidsbokningen får du en engångslänk till din nätbank som du ska använda för att delta i nätmötet.
Serviceställen
Enklast sköter du ärenden på våra serviceställen genom att boka tid på förhand. Om du sköter ärenden utan tidsbokning, vänligen kontrollera öppettiderna för kassatjänster på förhand.
Aktiabot
Aktiabot är Aktias chatbot som kan svara snabbt dygnet runt på många av de vanligaste frågorna på finska och svenska.
Du öppnar Aktiaboten genom att trycka på -ikonen nere i webbläsarens högra hörn.
Ta kontakt
tfn 010 247 010
Vardagar kl. 8-18
Ärenden
Välj 1: Konto-, kort- och nätbanksärenden
Välj 2: Lån och bostadsaffärer
Välj 3: Placeringar och förmögenhetstjänster
Välj 4: Dödsboets bankärenden och bankärenden för annans räkning
Finnair Visa-kundservice
tfn 010 247 050
tfn 010 247 8300
Vardagar 9–15
tfn 020 333
tfn 0800 0 2477
Kundservicens avvikande öppettider 2024
1.1.2024 | Nyråsdagen | Stängt |
28.3.2024 | Skärtorsdagen | kl. 8-14 |
29.3.2024 | Långfredagen | Stängt |
1.4.2024 | Annandag påsk | Stängt |
1.5.2024 | Första maj | Stängt |
9.5.2024 | Kristi himmelsfärd | Stängt |
21.6.2024 | Midsommarafton | Stängt |
6.12.2024 | Sjävlständighetsdagen | Stängt |
24.12.2024 | Julafton | Stängt |
25.12.2024 | Juldagen | Stängt |
26.12.2024 | Annandag jul | Stängt |
31.12.2024 | Nyårsafton | kl. 8-14 |
1.1.2025 | Nyråsdagen | Stängt |
6.1.2025 | Trettondagen | Stängt |
Serviceställen
De flesta av våra serviceställen är öppna med tidsbokning. Kassatjänsterna på Olofsgatans serviceställe i Helsingfors betjänar på vardagar kl. 10–13 och rådgivningstjänsterna på Olofsgatan betjänar enbart med tidsbokning på vardagar kl. 10–16.30, på skärtorsdag kl. 10-13.
Åbos serviceställe på Universitetsgatan betjänar på tis-tors kl. 10-13 och rådgivningstjänsterna betjänar enbart med tidsbokning på vardagar kl. 10–16.30.
Vasas serviceställe på Vasaesplanaden betjänar på vardagar kl. 10-13 och rådgivningstjänsterna betjänar enbart med tidsbokning på vardagar kl. 10–16.30.
Ge respons
Vi värdesätter all respons vi får. Responsen som våra kunder ger oss stöder utveckling av vår verksamhet och vi siktar på att vi i fortsättningen kan erbjuda dig ännu bättre tjänster.
Du kan ge oss allmän respons om vår verksamhet genom att fylla i denna blankett. Observera att med denna blankett hanteras inte uppdrag som gäller personliga bank- eller försäkringsärenden, förfrågningar eller reklamationer.
Vi betjänar dig i ärenden som gäller dina personliga bank- och försäkringsärenden, förfrågningar och reklamationer via nätbanken och den skyddade meddelandefunktionen i mobilbank.
Ladda ner mobilbanken i din applikationsbutik
Beroende på ärendets natur kan vår kundservice hantera din respons genast eller vidarebefordra den till vederbörande ansvarsenhet (ett serviceställe eller en central enhet) för utredning. Om du på responsblanketten har antecknat att du vill ha svar, får du ett svar på det kommunikationssätt du valt direkt från kundservice, från ditt eget kontor eller från den enhet som ansvarar för produkten.
Om du väntar dig svar på din respons är det viktigt att vi får dina kontaktuppgifter. För att vi ska kunna förmedla din respons eller begäran om utredning exempelvis till ditt serviceställe, måste vi hitta rätt person i vårt kundregister. Därför behöver vi utöver ditt namn också din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress. Responsblanketten på webbsidorna har krypterats med SSL-teknik, vilket betyder att förbindelsen till Aktia är skyddad. Frågor som direkt gäller dina bank- eller övriga ärenden kan vi dock inte besvara per e-post.
Av säkerhetsskäl ska du inte sända till exempel kontonummer, personbeteckningar eller uppgifter om betalningar eller andra banktransaktioner per vanlig e-post. Sådana uppgifter kan du tryggt sända via den krypterade meddelandefunktionen i nätbanken. Även då hanteras ärendet på vår kundservice och vid behov till ifrågavarande ansvarig enhet.
Du kan kontakta följande utomstående, av banken oberoende parter om tvisten inte kan lösas på tillfredsställande sätt. Kontakta oss via vår responsblankett
Om meningsskiljaktigheter som gäller bank-, placerings-, sido- eller försäkringstjänster inte kan lösas i förhandlingar mellan banken och kunden, kan kunden kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen FINE. Kunden kan även kontakta banknämnden som verkar i anslutning till FINE. FINE kan hjälpa till med att reda ut meningsskiljaktigheter, men kan inte komma med en rättsligt bindande lösning i ärendet. Tjänsten är avgiftsfri. Kontaktuppgifter: www.fine.fi
Finansinspektionen ansvarar för finans- och försäkringstillsynen i Finland och övervakar tjänsteleverantörernas förfarande gentemot kunderna. På Finansinspektionens webbplats finns information om var du får hjälp och råd om du stöter på problem med en tjänsteleverantör. Kontaktuppgifter: www.finanssivalvonta.fi
Konkurrens- och konsumentverket ger riksomfattande konsumentrådgivning om konsumentens rättigheter och medlingshjälp i tvister mellan konsumenter och företag. Kontaktuppgifter: www.kkv.fi
Konsumenttvistenämnden ger riktlinjer och anvisningar om hur tvister mellan konsumenter och näringsidkare ska avgöras i ärenden som har att göra med konsumtionsvaror och konsumenttjänster, bostadsköp, hyresavtal, överlåtelser av bostadsrätter samt borgen och pantförbindelser. Kontaktuppgifter: www.kuluttajariita.fi Konsumenttvistenämnden behandlar inte ärenden som gäller värdepapper.
Om du är missnöjd med Aktias beslut kan du även föra ditt ärende till tingsrätten. I tingsrätten avgörs meningsskiljaktigheter som inte kunnat lösas genom förhandling oberoende om du sökt ändring via ovanstående instanser. Kontaktuppgifter: www.oikeus.fi
Om du har frågor om den försäkringsprodukt som du köpt, eller om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut, ta i första hand kontakt med Aktia Försäkringsservice, tfn 010 247 8300. Via
meddelandefunktionen i Aktias nätbank och i mobilbanken kan du skicka och ta
emot meddelanden med vår kundservice på ett säkert sätt. Klagomål kan göras elektroniskt här. 6. I det fallet förmedlas ditt klagomål till vederbörande organ för lösande av tvistemål, i Finland närmast till FINEs Försäkrings- och finansrådgivning.