Siirry sisältöön Siirry chattiin
Huijausyrityksiä liikkeellä Aktian nimissä – älä luovuta tietojasi puhelimessa, sähköpostissa tai tekstiviestillä Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan epäilyttävästä toiminnasta tilillä ja pyydetään suorittamaan maksu. Lue lisää

Pankkitunnukset

Aktian pankkitunnukset ovat monipuolinen avain paitsi sähköisiin pankkipalveluihin, myös lukemattomiin viranomaisten ja yritysten tarjoamiin sähköisiin palveluihin. Voit tunnistautua luotettavasti niin verkossa kuin puhelimitse tapahtuvan asioinnin yhteydessä. Myös mobiilipalveluissamme käytössä oleva sormenjälki-, PIN-koodi- ja kasvojentunnistukseen perustuva tunnistautuminen otetaan käyttöön pankkitunnuksien avulla.

Ota käyttöön sormenjälki-, PIN-koodi- ja kasvojentunnistus

Aktia Mobiilipankin ja Aktia ID -sovelluksen käyttöönotossa valitaan laitekohtainen sormenjälki tai PIN-koodi kaikkeen vahvistamiseen. Laitteeseen asennetusta Aktia Mobiilipankista tai Aktia ID:stä tulee näin verkkopalvelusopimuksen mukainen tunnistusväline. Säilytä kuitenkin avaintunnuskorttisi, sillä saatat tarvita sitä vielä tietyissä palveluissa.

Tarvitseeko minun säilyttää avainlukutaulukko?

Tunnistaudu viranomaisten ja yritysten palveluissa 

Monet viranomaiset ja yritykset tarjoavat verkkopalveluja, jotka edellyttävät tunnistautumista. Jos esimerkiksi haluat tilata uuden verokortin verkossa tai vahvistat ostoksen verkkokaupassa, sinua pyydetään tunnistautumaan pankkitunnuksillasi. Tunnistuspalvelun käyttäminen edellyttää, että sinulla on suomalainen henkilötunnus.

Lisävahvistus tekstiviestillä

Verkkopankin sisäänkirjautumisessa ja joissain verkkopankissa tehdyissä maksuissa on käytössä tekstiviestitse lähetettävä lisävahvistuskoodi. Siksi on tärkeää, että puhelinnumerosi on ajan tasalla verkkopankissa. Voit päivittää puhelinnumerosi lähettämällä meille viestin Mobiilipankin tai verkkopankin kautta. 

Lisävahvistus vaaditaan aina seuraavissa palveluissa

  • Aktia Mobiilipankin käyttöönotto
  • Aktia Walletin käyttöönotto
  • Aktia ID -sovelluksen käyttöönotto
  • Verkkomaksu.

Lisävahvistus vaaditaan ajoittain seuraavissa palveluissa

  • Verkkopankin sisäänkirjautuminen
  • Verkkopankin kautta vahvistettavat maksut
  • Verkkopankin tiliotteiden, tilitapahtumien ja korttitapahtumien haku
  • Verkossa tehdyt korttimaksut.

Näin voit vähentää lisävahvistuksen tarvetta 

  • Aktia Mobiilipankissa voit kirjautua ja vahvistaa maksuja PIN-koodilla, Face ID:llä tai sormenjäljelläsi. 
  • Aktia Walletissa voit vahvistaa verkossa tehdyt korttimaksut PIN-koodilla tai sormenjäljelläsi, kun otat Wallet Varmenteen käyttöön sovelluksen sivuvalikosta. 

Ongelmatilanteet

Et saanut tekstiviestiä
Tarkista ensin, että matkapuhelinnumerosi on ajan tasalla. Näet tiedoissamme olevan matkapuhelinnumeron toimenpidettä vahvistaessasi tai verkkopankista kohdasta Omat tiedot ja Asetukset > Matkapuhelinnumero. Voit päivittää puhelinnumerosi lähettämällä meille viestin Mobiilipankin tai verkkopankin kautta. Jos matkapuhelinnumerosi on oikea, tekstiviestien lähetyksissä voi olla hetkellinen viive. Suosittelemme kokeilemaan toimintoa uudestaan, ja mikäli tekstiviestiä ei vieläkään kuulu, odottamaan noin puoli tuntia ja kokeilemaan vielä.

Saat virheilmoituksen syöttäessäsi koodia
Tarkista, että syöttämäsi koodi on oikein. Vahvistuskoodeja on kahdenlaisia, joko viisi numeroa tai kirjain, viiva ja kuusi numeroa (jolloin syötät vahvistuskoodiksi ainoastaan numerot). Mikäli syöttämäsi koodi on oikein ja saat silti virheilmoituksen, suosittelemme tilaamaan uuden koodin ja yrittämään uudelleen. Uuden koodin saat poistumalla vahvistettavasta toiminnosta ja palaamalla takaisin, esimerkiksi käymällä verkkopankin etusivulla ja palaamalla uudelleen vahvistamaan maksuja.