Siirry sisältöön Siirry chattiin
Huijausyrityksiä liikkeellä Aktian nimissä – älä luovuta tietojasi sähköpostissa tai klikkaa kirjautumislinkkejä Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan uudesta viestistä postilaatikossa. Älä klikkaa viestissä olevaa linkkiä!
Oliko vihreä siirtymä vain lyhytaikainen markkinateema?

Oliko vihreä siirtymä vain lyhytaikainen markkinateema?

Maanantai 20. tammikuuta 2025 Markkinakatsaukset ja sijoitusnäkemykset

Vihreä siirtymä näytti vielä reilu vuosi, kaksi sitten olevan hyvässä vauhdissa etenkin Euroopassa, mutta myös USA:ssa. Uusiutuvaa sähköntuotantokapasiteettia suunniteltiin rakennettavaksi todella paljon, sähköautojen myynnin kasvu oli reipasta ja monissa maissa lämpöpumppuja asennettiin niin toimitiloihin kuin asuntoihin ennennäkemätöntä vauhtia. Taustalla oli monia syitä, alkaen päästösääntelyistä ja energian korkeasta hinnasta komponenttipulaan, joka vaivasi vähän jokaisessa sektorissa. Sitten iskivät realiteetit – tai ainakin tältä tuntuu, kun katsoo monen vihreän siirtymän osakkeen kurssikehitystä.

 

Maailmaa muutetaan innovaatioilla, mutta monella sijoittajalla on tapana yliarvioida muutosta lyhyellä aikavälillä ja aliarvioida muutosta pitkällä aikavälillä. Näin tuntuu tapahtuneen myös vihreää siirtymää edistävien yhtiöiden kohdalla. Asiaa ei edesauttanut nollakorkoympäristö, jossa sijoittajat joutuivat hakemaan tuottoja riskitasoa nostamalla, ja tämä tietenkin kostautui, kun raha alkoi maksaa. Monen hienon innovaation kohdalla tarvittavan rahoituksen saaminen on tällä hetkellä huomattavan hankalaa, kun sijoittajat polttivat sormensa pandemian jälkeisessä huumassa.

 

Sähköautojen hintakehitys on poikennut odotuksista

 

Tarkastellaan kuitenkin hieman asiaa syvemmin. Sähköautoilussa myynti on tyssännyt monestakin syystä. Ongelmaksi ovat muodostuneet latauskapasiteetin puute ja toimivuus ja sähköautojen toimintasäteen rajoitteet, mutta ennen kaikkea sähköautoilun kustannukset. Nollakorkoympäristön aikana myös akkujen raaka-aineiden hinnat nousivat taivaisiin, ja akkujen hintakehitys junnasi paikallaan huolimatta teknologisista edistysaskeleista. Silloin myös sähköautojen hinnat pysyivät kohtuu vakaina, ja ajatus oli, että auton jälleenmyyntiarvo noudattaa samaa kaavaa kuin polttomoottoriautojen arvonkehitys. Vuoden 2023 alun jälkeen sähköauton arvokkaimman komponentin eli akuston hinta on laskenut noin 25 prosenttia, ja tämä tietenkin näkyy tiukan hintakilpailun myötä uusien autojen laskeneissa hinnoissa.

 

Myös käytettyjen sähköautojen hinnat ovat laskeneet paljon, kun uudet autot eivät ainoastaan ole halvempia, vaan myös ominaisuuksiltaan paranneltuja. Eri lähteiden mukaan akustojen hinnat tulevat laskemaan edelleen noin 25 prosenttia seuraavien parin vuoden aikana. Taustalla on etenkin litiumin ja koboltin hinnan lasku, mutta myös akkurakenteet ovat kehittyneet, ja akuston energiatiheys siten kasvanut. Kahden vuoden kuluttua sähköautojen omistamisen kustannusten pitäisi olla ilman tukiakin samalla tasolla kuin polttomoottoriautojen kustannus, joten siinä vaiheessa en enää näe estettä sähköautojen yleistymiselle.

 

Saatavuuden ennustettavuus haasteena uusiutuvan energian tuotannossa

 

Myös uusiutuvaa sähköntuotantokapasiteettia suunniteltiin pari vuotta sitten rakennettavaksi todella isoja määriä etenkin Euroopassa, kun energian hinta nousi taivaisiin Venäjän aloitettua hyökkäyssodan Ukrainassa. Varsinkin aurinkovoimalla tuotetun sähkön hinta on todella kilpailukykyinen, mutta ongelmaksi onkin muodostunut sähköntuotannon määrän suuri vaihtelevuus. Perinteistä säätökapasiteettia ei ole rakennettu lisää, ja samaan aikaan uusiutuvaa tuotantokapasiteettia on lisätty voimakkaasti, joten sähkön saatavuuden ennustaminen tietylle ajankohdalle on vaikeutunut aiemmasta huomattavasti. Ratkaisuksi on monesti tarjottu sähkön varastointia, mutta koska akkujen hinnat ovat olleet korkeat, tarvittavan varastokapasiteetin rakentaminen ei ole ollut taloudellisesti kannattavaa. Aivan kuten sähköautojen akkujen, myös isojen kiinteiden akustojen hinnat ovat tulleet roimasti alas – joidenkin lähteiden mukaan jopa puolittuneet vuodessa. Tämä lupaa hyvää sähköverkon vakaudelle, kun varastointikapasiteettia, ja siten myös entistä enemmän uusiutuvaa sähköntuotantokapasiteettia, kannattaa jatkossa rakentaa paljon entistä enemmän.

 

Aktia Impakti -rahasto sijoittaa varojaan kestävää tulevaisuutta rakentaviin yhtiöihin. Pääsen itse rahaston salkunhoitajana seuraamaan kehitystä aitiopaikalta ja luotan siihen, että innovaatioiden kautta uudet tavat tehdä asioita kestävästi tulevat olemaan hintakilpailukykyisiä ja ottamaan markkinaosuutta ei-kestäviltä ratkaisuilta. Kestävä tulevaisuus on suurin megatrendi koko maailmassa. Impakti-rahaston sijoitukset tukevat tätä kehitystä ja tuottavat siinä sivussa myös taloudellisesti.

 

Markkinakatsauksen on kirjoittanut Aktian salkunhoitaja Tomi Korpivaara.

 

Aktia Pankki Oyj (”Aktia”) on tuottanut tämän katsauksen sijoittajien käyttöön. Informaatio on koottu julkisista lähteistä, joita Aktia pitää luotettavina. Aktia ei kuitenkaan vastaa sisällön oikeellisuudesta tai täydellisyydestä. Tämä katsaus on tarkoitettu yhtenä monista apuvälineistä avustamaan sijoittajan päätöksentekoa, mutta sijoittajan tekemä sijoituspäätös on viime kädessä hänen omansa ja sen tulee perustua sijoittajan riittävinä pitämiin tietoihin ja tutkimuksiin. Sijoittajan tulee huomioida markkinoilla nopeasti tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset tämän katsauksen sisältöön. Aktia-konserniin kuuluvat yritykset, Aktian yhteistyökumppanit tai näiden yhtiöiden henkilökunta ei vastaa suorista tai epäsuorista tappioista tai vahingoista, jotka aiheutuvat tämän katsauksen tai sen osien käytöstä sijoitustoiminnassa. Katsauksen sisältämä informaatio on tarkoitettu sijoittajalle, jolle katsaus on esitetty, eikä sitä pidä antaa kenenkään toisen henkilön käyttöön. Tämän katsauksen kopioiminen tai lainaaminen kokonaisuudessaan tai osittain on kiellettyä ilman Aktian lupaa.

Sijoitustoimintaan liittyy aina taloudellinen riski. Asiakas vastaa itse omien sijoituspäätöstensä taloudellisista tuloksista. Tuotto voi jäädä saamatta ja sijoitetun pääoman voi jopa menettää ja sijoitus voi aiheuttaa taloudellisia tappioita. Rahoituspalvelujen ja tuotteiden kulut voidaan periä asiakkaalta sijoitustoiminnan tuloksesta riippumatta. Ennen sijoituspäätöksen tekemistä asiakkaan on syytä tutustua huolella sijoitusmarkkinoihin ja eri sijoitusvaihtoehtoihin. Aktia ei vastaa dokumentissa esitettyjen tuotto-olettamusten toteutumisesta. Esitettävät skenaariot ovat tulevan tuloksen arvio, joka perustuu aiempiin tietoihin siitä, miten tämän sijoituksen arvo vaihtelee, ja/tai nykyisiin markkinaolosuhteisiin, eivätkä ne ole täsmällinen indikaattori. Saatava tulos vaihtelee sen mukaan, millainen markkinoiden kehitys on ja miten kauan sijoitusta pidetään hallussa. Annetut tiedot eivät ole tae tulevasta tuotto tai arvonkehityksestä. Tämä katsaus ei perustu asiakkaan henkilökohtaisiin tietoihin eikä ole tarkoitettu sijoitusneuvoksi. Katsaus ei ole tarkoitettu sijoitustutkimukseksi, eikä sitä ei välttämättä ole laadittu sijoitustutkimuksen riippumattomuutta koskevien säännösten mukaisesti. Mahdollisesti esiteltyihin rahoitusvälineisiin ei sovelleta sijoitustutkimusta koskevia kaupankäyntirajoituksia. Asiakas voi joutua maksamaan muitakin kuin Aktian välityksellä suoritettavia veroja ja julkisia maksuja. Asiakkaan tulee olla tietoinen siitä, että sijoittamiseen ja sijoitusomaisuuteen liittyy veroseuraamuksia, joiden taloudellisia vaikutuksia ei välttämättä ole huomioitu tässä esityksessä. Tuleva tulos riippuu verotuksesta, joka puolestaan riippuu kunkin sijoittajan henkilökohtaisesta tilanteesta ja voi muuttua jatkossa. Asiakkaan pitää itse hankkia tarvittavat tiedot sijoitustensa ja niihin liittyvien päätösten veroseuraamuksista.