Avaintunnuskorttien käyttö päättyy verkkopankkiin tunnistautumisessa 4.6.
Avaintunnuskorttien käyttö verkkopankkiin tunnistautumisessa päättyy 4. kesäkuuta ja verkkomaksuun tunnistautumisessa loppuvuodesta. Jatkossa voit tunnistautua verkkopankkiin ja verkkomaksuun joko Aktia ID -sovelluksella tai käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla. Muutos koskee sekä henkilö- että yritysasiakkaita. Avaintunnuskortti on kuitenkin syytä säilyttää, sillä tarvitset sitä vielä joissain tilanteissa.
Näin tunnistaudut verkkopankkiin Aktia ID -sovelluksella
- Mene osoitteeseen www.aktia.fi ja siirry verkkopankin kirjautumissivulle. Valitse ”Kyllä, minulla on Aktia ID -tunnistussovellus”.
- Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja paina Vahvista-painiketta. Voit tarvittaessa tarkistaa käyttäjätunnuksesi verkkopankkisopimuksesta, jonka sait verkkopankkisi avauksen yhteydessä.
- Tunnistustapahtuman yhteenvetosivulla sinua pyydetään avaamaan Aktia ID -tunnistussovellus laitteellasi. Älä sulje sivua.
- Avaa puhelimesta tai tabletista Aktia ID -tunnistussovellus. Jos tunnistuspyyntö ei automaattisesti tule näkyviin, paina Päivitä-painiketta. Tarkista, että tunnistustapahtuman tiedot ovat samat kuin yhteenvetosivulla ja tunnistussovelluksessa, ja jos tiedoissa on eroja, älä hyväksy tapahtumaa. Vahvista tunnistustapahtuma kirjoittamalla tunnistussovelluksen PIN-koodi tai käyttämällä kasvojen- tai sormenjälkitunnistusta.
Näin tunnistaudut verkkopankkiin käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tekstiviestikoodilla
- Mene osoitteeseen www.aktia.fi ja siirry verkkopankin kirjautumissivulle. Valitse ”Ei, minulla ei ole Aktia ID -tunnistussovellusta”.
- Anna verkkopankin käyttäjätunnus ja paina Vahvista-painiketta. Voit tarvittaessa tarkistaa käyttäjätunnuksesi verkkopankkisopimuksesta, jonka sait verkkopankkisi avauksen yhteydessä.
- Syötä salasana ja paina Jatka.
- Syötä vahvistuskoodi, jonka sait puhelimeesi tekstiviestinä, ja paina Jatka. Nyt olet kirjautunut verkkopankkiin.
Tapahtumat vahvistetaan edelleen kertakäyttöisellä tekstiviestivahvistuksella.
Muutos koskee sekä henkilö- että yritysasiakkaita. Jos olet sekä Aktian henkilö- että yritysasiakas, suosittelemme käyttämään Aktia ID -sovellusta käyttäjätilillä, jota käytät enemmän. Toisella käyttäjätilillä voit tunnistautua tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttöisellä koodilla.
Aktia ID on henkilökohtainen tunnistusväline, kuten avaintunnuskortti. Sovellus on ladattavissa App Store ja Google Play -sovelluskaupoista.
Valmistaudu muutokseen ottamalla Aktia ID käyttöön jo tänään!
Lataa iPhonelle Lataa Androidille
Katso ohjeet sovelluksen käyttöönottoon
Helpompi ja turvallisempi tapa tunnistautua
Aktia ID on älypuhelimelle tai tabletille ladattava vahvaan tunnistautumiseen käytettävä sovellus, jonka avulla voit kirjautua Aktian tarjoamiin sähköisiin palveluihin sekä viranomaisten ja yritysten tarjoamiin vahvaa tunnistusta edellyttäviin palveluihin (esim. Kela, OmaKanta, Vero.fi). Sovelluksella voit myös tunnistautua tehdessäsi korttimaksuja verkossa.
Laajennamme sovelluksen käyttökohteita jatkuvasti, ja luovumme avaintunnuskorteista vähitellen kokonaan. Painetut kortit on helppo kopioida tai varastaa, eivätkä ne enää vastaa nykyisiä tietoturvavaatimuksia ilman ylimääräistä lisävahvistusta. Sovelluksella tunnistautuminen on paitsi turvallisempaa, myös helppoa – et tarvitse erillistä avaintunnuskorttia, ja voit halutessasi käyttää sovelluksessa PIN-koodin näppäilyn sijaan myös sormenjälki- tai kasvojentunnistusta.
Huomioithan, että toistaiseksi tarvitset avaintunnuskorttia vielä, kun
- kirjaudut ensimmäisen kerran verkkopankkiin
- vaihdat verkkopankin salasanan
- vaihdat avaintunnuskortin verkkopankissa
- kirjaudut kolmannen osapuolen maksu- ja tilitietopalveluihin (esim. Klarna tai Paytrail) sekä vahvistat maksun näiden palveluiden kautta
- rekisteröidyt mobiilipankkiin
Mahdollisia ongelmatilanteita
Varmista, että verkkopankin salasanasi vastaa Aktian salasanakäytäntöä
Avaintunnuskorttien poistamisen myötä tiukennamme myös salasanavaatimuksia. Jatkossa salasanat, jotka eivät vastaa Aktian salasanakäytäntöjä eivät toimi. Tarkista siis, että salasanasi on vaatimusten mukainen. Voit muuttaa salasanasi verkkopankin Omat tiedot ja asetukset -osiossa (yritysasiakkailla Perustiedot ja asetukset) kohdassa Vaihda salasana. Aktian salasanakäytännön löydät myös samasta paikasta. Huomioithan, että tarvitset edelleen avaintunnuskorttia salasanan vaihtamiseen.
Etkö saanut vahvistusviestiä?
Varmista, että matkapuhelinnumerosi on asiakastiedoissamme oikein. Näet tiedoissamme olevan matkapuhelinnumeron Aktia ID:n rekisteröinnin yhteydessä tai verkkopankin Omat tiedot ja asetukset -osiossa (yritysasiakkailla Perustiedot ja asetukset) kohdassa Matkapuhelinnumero. Voit päivittää puhelinnumerotietosi soittamalla asiakaspalveluumme. Voi myös lähettää viestin päivityspyynnöstä mobiili- tai verkkopankin kautta.
Varmista myös, että puhelimesi asetuksissa ei ole käytössä estoa tekstiviestin vastaanottamiselle. Jos matkapuhelinnumerosi on tiedoissamme oikein eikä tekstiviestien vastaanottamiselle ole asetettu estoa, tekstiviestien lähetyksissä voi olla hetkellinen viive. Suosittelemme kokeilemaan toimintoa hetken päästä uudelleen.
Muistathan, että voit olla meihin yhteydessä myös verkko- tai mobiilipankin viestitoiminnon kautta. Kotisivuiltamme löytyvä Aktia Chatbot auttaa sinua vuorokauden ympäri. Tutustu myös kotisivuiltamme löytyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Lue lisää Aktia ID -sovelluksesta ja katso latausohjeet
Usein kysytyt kysymykset Aktia ID-sovelluksesta ja vastaukset kysymyksiin
Lue lisää siitä, miten tunnistaudut Aktia ID:llä asiakaspalveluun