Markkinaraati: Startup-yrityksen menestyksen ratkaisee liiketoimintamalli
Helsingissä on tällä viikolla kuhistu startup-yritysten ympärillä. Alan huipputapahtuma Slush on kerännyt kotimaisia ja ulkomaisia sijoittajia kuuntelemaan startup-yhtiöiden liikeideoita ja rahoitustarpeita.
Lukuisten yhtiöiden joukosta nousee muutamia, joiden menestystarinat saavuttavat valtavat kansainväliset mittasuhteet, viimeisimpänä esimerkkinä ruokalähettiyritys Wolt. Startupeista keskusteltiin myös Kauppalehden Markkinaraadissa tällä viikolla.
– Suomalaisissa startup-yrityksissä on kehitytty ajattelussa. Enää ei olla niin kiinni tuotteessa tai teknologiassa, vaan on kiinnostuttu liiketoimintamallista. Siitä myös potentiaalinen sijoittaja on kiinnostunut, totesi keskustelussa startup-kenttää seuraava johtaja Jussi Kallasvuo Aktiasta.
Keskusteluun osallistunut sijoittaja ja tietokirjailija Kim Väisänen vertasi startup-yrityksen rahoituspolkua maatuskanukkeen.
– Pienempi sijoittaja hakee aina suurempaa sijoittajaa oman sijoituksen päälle. Sitä kautta yrityksen arvostus kasvaa.
Jussi Kallasvuon mukaan nyt on hyvä aika olla yrittäjänä, sillä rahoitusta on saatavissa.
– Startup-yritykset ovat aiempaa valmiimpia. Pääomia osataan käyttää viisaasti. Mikäli pörssiin tulee iso kriisi, kuten pandemia, totta kai kaikkien rahoitus kuivuu. Mutta onneksi se on ohimenevää, Kallasvuo totesi.
Kallasvuo peräänkuulutti ekosysteemien kehittämistä Suomeen. Sellainen voisi syntyä vaikka Aalto-yliopiston ympärille.
– Esimerkiksi Piilaaksossa on todella paljon talenttia ja todella paljon pääomia. Sellaisessa ekosysteemissä syntyy uusia ideoita ja uusia startupeja.
Kauppalehden ja Aktian yhteistyössä tuottama Markkinaraati-keskustelussa oli mukana myös Suomen Starup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.