Vaihtoehtoinen sijoituskohde vihreän autoteollisuuden murrokseen
Tämä on mainos. Tutustu ennen lopullisen sijoituspäätöksen tekemistä osaketodistuksen avaintietoesitteeseen.
Sähköautoilun läpimurtoa on ennakoitu jo 90-luvulta lähtien, kun maailman ensimmäinen laajamittaisesti sarjavalmistettu hybridiauto Toyota Prius tuli markkinoille. Aika todelliselle vihreän autoilun vallankumoukselle on kuitenkin kypsä vasta nyt. Aktian asiakkaille murros tuo mukanaan uuden sijoitusmahdollisuuden, jossa vastuullisuus ja mahdollisuus houkuttelevaan tuotto-odotukseen yhdistyvät.
– Nyt nähdään, että asioita alkaa tapahtua isosti myös autoteollisuudessa. Yhtenä merkittävänä kiihdyttäjänä ovat kunnianhimoiset päästötavoitteet, joita eri maat, valtiot ja regulaattorit ovat asettaneet, sanoo Aktian henkilöasiakkaiden sijoittamisesta ja säästämisestä vastaava johtaja Thomas Lindholm.
Viimeisin merkki vastuullisen autoilun merkityksen kasvusta on EU-komission heinäkuussa julkistama ilmastopaketti. Sen mukaan kaikkien EU:ssa myytävien uusien autojen on oltava päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen.
– Tätäkin ennen päästökauppa on johtamassa siihen, että fossiilisten polttoaineiden kuluttajahinnat nousevat, jolloin ajuri kohti sähköautoja voimistuu, Lindholm lisää.
Vihreän autoteollisuuden sijoituskohde
Aktia Osaketodistus Sähköistyvä Autoteollisuus* tarjoaa mahdollisuuden houkuttelevaan kuponkituottoon ja ennenaikaiseen takaisinmaksuun. Lindholmin mukaan kyseessä on enintään viiden vuoden sijoitus, jonka tuotto perustuu eurooppalaisen autoteollisuuden suurimpien yritysten kurssikehitykseen.
Uusi sijoituskohde on räätälöity maltilliseen markkinanäkemykseen, ja sen tuotto on sidottu STOXX Europe 600 Automobiles & Parts -indeksin kehitykseen.
STOXX Europe 600 Automobiles & Parts -indeksi on niin sanottu toimialaindeksi, joka kuvaa autoteollisuudessa toimivien yritysten kurssikehitystä Euroopassa. Siinä on mukana sekä autonvalmistajia että autoteollisuudelle tärkeitä alihankkijoita ja osatoimittajia.
– Mikäli indeksi pysyy vähintään lähtötasollaan, sijoittajalle maksetaan kuponkituotto ulos. Indeksin ei tarvitse edes nousta, jotta asiakas saa sijoitukselleen 8,5 prosentin suuruisen tuoton*, Lindholm korostaa.
Sijoituksessa on osittainen pääomaturva, sillä sijoittaja saa suojan enintään 30 prosentin osakemarkkinalaskua vastaan.
– Sijoitus on tuottoisa, vaikka toimialaindeksi liikkuisi ylöspäin tai ”vaakasuunnassa”. Sijoitusinstrumentti sallii jopa lievän laskun, jolloin tappiota ei tule, Lindholm lisää.
Hajauttavaksi elementiksi sijoitussalkkuun
Aktia Osaketodistus Sähköistyvä Autoteollisuus** sopii usein sijoittajalle, jolla on jo enemmän sijoituskokemusta ja joka haluaa saada salkkuunsa hieman erilaista tuottoprofiilia. Lindholmin mukaan asiakas voi päästä jo 5 000 euron minimisijoituksella kuponkituottoon mukaan.
– Minimisijoituksen jälkeen sijoittaja voi halutessaan tehdä haluamansa määrän vähintään 1 000 euron suuruisia kerrannaissijoituksia, Lindholm lisää.
Sijoittajalla tulisi olla salkussaan osake- ja korkosijoituksien lisäksi niin sanottuja vaihtoehtoisia sijoituksia, jollaiseksi tämäkin sijoitus luetaan.
– Uusi sijoitusinstrumentti tuo lisähajautusta sijoitussalkkuun ja tuottaa myös silloin, kun markkinoilla mennään niin sanotusti sivusuunnassa.
Käänne tapahtumassa myös Euroopan autoteollisuudessa
Aktian salkunhoitaja Niko Fagernäs arvioi, että sähköinen vaihtoehto tulee autokaupoissa pian olemaan yhä useamman kuluttajan valinta. Vuonna 2020 sähköautojen osuus kaikkien uusien autojen myynnistä oli noin 5 prosenttia, kun edellisenä vuonna osuus oli 2,7 prosenttia.
Toisin kuin Yhdysvalloissa, jossa vihreän autoilun keskustelut pyörivät pitkälti Tesla-brändin ja yhtiön korkeaksi arvostetun osakkeen ympärillä, Euroopassa on useita autovalmistajia, jotka hiovat parhaillaan tulevaisuuden autotuotantonsa sähköistämisstrategioitaan.
Historiallisesti tarkasteltuna Euroopan autoteollisuuden yritykset ovat kuitenkin edelleen hyvin edullisesti arvostettuja.
– Volkswagen on yksi ensimmäisistä eurooppalaisista autonvalmistajista, jonka osakkeen arvostus ja kurssi on jo kääntynyt nousuun uskottavan sähköistämisstrategian ansioista, Fagernäs päättää.
– EU komission aloite tulee nopeuttamaan Euroopan autokannan uudistumista selvästi. Tulemme näkemään nopean ”rykäisyn” autokannan sähköistymisessä tämän vuosikymmenen aikana ja myös seuraavan alussa.
*Kuponkituotto on alustava. Lopullinen kuponkituotto vahvistetaan liikkeeseenlaskupäivänä ja se tulee olemaan vähintään 6 %.
** Voit lukea enemmän uudesta sijoitustuotteesta täältä. Aktia Osaketodistus Sähköistyvä Autoteollisuus on 1–5 vuotinen sijoitustuote, jonka liikkeeseenlaskija on Danske Bank A/S. Osaketodistukselle ei ole asetettu vakuutta. Osaketodistukseen liittyy liikkeeseenlaskijariski, jonka toteutuessa liikkeeseenlaskija ei maksukyvyttömyyden vuoksi pysty maksamaan lainaa takaisin. Sijoittamiseen liittyy aina riski sijoitetun pääoman menettämisestä osittain tai kokonaan. Rahoitusvälineen arvo voi nousta tai laskea. Myös odotettu tuotto voi jäädä saamatta. Tämä ei ole Aktia Pankki Oyj:n antama yksilöllinen suositus asiakkaalle. Aktia Pankki Oyj ei vastaa asiakkaan sijoitustoiminnan tuloksesta. Asiakkaan tulee aina ennen sijoituspäätöksen tekemistä tutustua rahoitusvälineen ominaisuuksiin, kuluihin ja riskeihin, jotka ilmenevät esimerkiksi avaintietoasiakirjasta, lainakohtaisista ehdoista ja ohjelmaesitteestä. Avaintietoasiakirja, lainakohtaiset ehdot ja ohjelmaesite ovat saatavissa Aktia Pankki Oyj:n toimipisteissä ja kotisivuilla osoitteessa www.aktia.fi.