Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Trumps biltullar är en stor bromskloss för ekonomin

Trumps biltullar är en stor bromskloss för ekonomin

Den 31 mars 2025 Marknadsöversikter och placeringsutsikter

Den 27 mars meddelade Trump om nya tullar. Den här gången införs en importtull på 25 procent på alla bilar som tillverkats utomlands. De omedelbara vinnarna till följd av det här beslutet är få. Förutom de amerikanska konsumenterna är det de stora bilexportländerna utanför Nordamerikas tullområde som drabbas hårdast. Finlands bilexport till USA var försvinnande liten 2024, men via Tyskland återspeglas konsekvenserna av tullarna också på oss.

En del produktion flyttas till USA – kanske

Syftet med biltullarna är att få biltillverkarna att flytta sin produktion till USA. Tanken är förståelig, och till exempel det lokala bilarbetarförbundet välkomnade beslutet. En betydande omlokalisering av produktionen är dock osäker. Trumps tullpolitik har varit mycket oförutsägbar. Vem kan vara säker på tullarnas varaktighet? Vilket företag vågar nu fatta beslut om att investera i en ny fabrik? Tullarna kan återkallas nästa vecka, eller så kan nästa president återkalla dem eller alternativt låta dem fortsätta. Det finns alldeles för många alternativ, vilket skapar osäkerhet. Optimisten i mig tänker att det i en dylik omvälvning skulle byggas nya fabriker med de senaste automationslösningarna och robotarna. Tyvärr förutsätter också dessa investeringar en förutsägbar verksamhetsmiljö. Dessutom skulle produktionen för länge sedan ha flyttats till USA om det skulle ha varit ekonomiskt lönsamt.

På kort sikt kommer inga nya produktionsanläggningar att byggas. De tillverkare som redan har fabriker i USA gynnas nu mest. Om möjligt kommer produktionen att flyttas till dessa fabriker.

Bilen är viktig för det bilburna folket

En ganska säker uppskattning är att amerikanerna inte kommer att ge upp sina bilar. Ungefär hälften av de bilar som säljs i USA är importerade och uppskattningsvis 60 procent av komponenterna i bilar tillverkade i USA importeras från utlandet. Det är inte möjligt att snabbt öka biltillverkningen i USA, och grundantagandet är att det inte finns någon betydande överskottskapacitet i landet. Då tvingas en stor del av efterfrågan att fyllas med utländska bilar, som blir dyrare efter tullarna. Samtidigt kommer priset på begagnade bilar att stiga och bilbeståndet att bli äldre. Min gissning är att även priset på de bilar som inte påverkas särskilt mycket av tullarna kommer att stiga.

Hård dom från börsen

De stora biltillverkarnas börskurser sjönk efter efter att tullarna tillkännagavs. Tullarna förväntas inte gynna biltillverkarnas lönsamhet. En enskild fabrik eller fabriksort kan genuint dra nytta av tullarna på utländska bilar, men även i dessa situationer kommer bilpriserna att stiga, och det är den amerikanska bilköparen som betalar det högre priset.

Trump infriar sina vallöften. Det är ovanligt att se några vinnare i ett tullkrig.

Marknadsöveriskten har skrivits av Aktias chefsekonom Lasse Corin.

 

Aktia Bank Abp (”Aktia”) har producerat denna presentation för investerarnas bruk. Informationen är samlad från offentligt tillgängliga källor som Aktia anser vara tillförlitliga. Aktia ansvarar dock varken för riktigheten eller för fullständigheten av innehållet. Presentationen är till för att som ett hjälpmedel bland andra verktyg hjälpa investeraren att fatta beslut. Investerarens investeringsbeslut är i sista hand hans eget och det bör grunda sig på information och undersökningar som investeraren själv anser vara tillräckliga. Investeraren bör observera att det på marknaden kan ske snabba förändringar som påverkar uppgifterna i denna presentation. Aktias koncern- eller delägarbolag, samarbetspartners eller anställda vid nämnda bolag ansvarar varken för direkta eller indirekta förluster eller skador som förorsakas av användningen av denna presentation eller delar av den i investeringsverksamhet. Presentationens innehåll är riktat till den investerare som den presenterats för och skall ej ställas till någon annans förfogande. Kopiering eller citerande av denna presentation eller delar av den är förbjuden utan tillstånd av Aktia.

Investeringsverksamheten förknippas alltid med ekonomisk risk. Kunden ansvarar själv för de ekonomiska följderna av sina placeringsbeslut. Avkastning kan utebli och man kan t.o.m. förlora det investerade kapitalet. Kostnader för finansieringstjänsterna kan debiteras kunden oberoende av resultatet av placeringsverksamheten. Innan man fattar ett placeringsbeslut är det skäl att noggrant studera placeringsmarknaden och olika investeringsalternativ. Aktia ansvarar inte för att de angivna avkastningsantagandena förverkligas. De presenterade scenarierna är beräkningar av framtida resultat som bygger på tidigare uppgifter om hur värdet på denna investering varierat, och/eller gällande marknadsförhållanden, och är ingen exakt indikator. Investeringens utfall är beroende av marknadsutvecklingen och av hur länge du behåller investeringen. Informationen baserar sig på antaganden som utgår från den historiska avkastningen på olika finansierings-instrument men utgör ingen garanti för framtida utveckling av avkastning eller värde. Presentationen baserar sig inte på kundens personliga uppgifter och är inte avsedd som placeringsråd. Denna presentation är en del av Aktias marknadsföringsmaterial och har inte nödvändigt utformats enligt bestämmelserna för oberoende investeringsanalyser. De presenterade finansiella instrument omfattas inte av handelsbegränsningar som gäller investeringsanalyser. Kunden kan bli tvungen att betala även andra än via banken debiterade skatter och offentliga avgifter. Kunden skall vara medveten om att placeringar och placeringsegendom har skattepåföljder, vars ekonomiska effekter inte nödvändigtvis har iakttagits i denna presentation. Framtida resultatet omfattas av beskattning beroende på varje investerares personliga situation och som kan förändras i framtiden. Kunden bör själv skaffa nödvändig information angående skattepåföljder för sina placeringar och till dessa anknytande beslut.