Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Ny tjänst ger betalaren mer information – men förhindrar inte betalningsbedrägerier

Ny tjänst ger betalaren mer information – men förhindrar inte betalningsbedrägerier

Den 26 mars 2025 Företagskunder

När regleringen om SEPA-expressbetalningar träder i kraft tillförs en ny tjänst i betalningsprocessen senast i oktober 2025. 

Kontroll av betalningsmottagare införs som en ny tjänst i både SEPA-expressbetalningar och traditionella SEPA-gireringar. Banken kontrollerar då om betalarens namn och kontonummer helt, delvis eller inte alls motsvarar uppgifterna hos mottagarens bank.

Det är dock alltid betalarens ansvar att godkänna betalningen, så det finns skäl att vara noggrann även i fortsättningen. Den nya tjänsten ger betalaren mer information, men förhindrar inte betalningsbedrägerier. Betalaren kan godkänna betalningsuppdraget även om betalningsmottagarens uppgifter hos den mottagande banken inte motsvarar de uppgifter som betalaren angett.

”I sådana fall meddelar banken att godkännandet kan leda till att betalningen överförs till fel mottagare. SEPA-expressöverföringar görs på några sekunder, så det är lika viktigt som hittills att vara noggrann när det gäller godkännande av betalningstransaktioner”, säger Anu Jyrinki, Cash Management Lead på Aktia.  

SEPA-expressbetalningen är en europeisk betaltjänst som gör det möjligt att snabbt och enkelt överföra pengar inom eurobetalningsområdet. Aktias kunder kan börja göra expressbetalningar under 2025. 

”Det kan uppstå oklarhet kring betalningsmottagaren t.ex. när faktureraren använder betalningsplattformar som äger kontot. Det är viktigt att det fakturerande företaget beaktar detta kommunikationen med sina kunder så att betalaren inte avslår betalningen i onödan”, konstaterar Jyrinki.

I fråga om enskilda betalningar utförs kontrollen alltid oberoende av kanal och förmedlingssätt. Däremot är det frivilligt för företag som använder flera materialöverföringstjänster för betalningar att använda tjänsten.

Var noggrann när du gör betalningar

Enligt färsk statistik från Finans Finland ökade antalet digitala bedrägerier som riktades mot finländare betydligt i fjol. Genom att handla på rätt sätt kan du avvärja hot mot företaget. 

  • Ha inte bråttom när du godkänner betalningar – inte ens om budskapet verkar komma i VD:s namn – i bedrägeriförsök uppmanas man ofta till snabba penningöverföringar. 
  • Kontrollera att din nya samarbetspartner är pålitlig och sök vid behov ytterligare information på nätet.
  • Om en nuvarande partners uppgifter, till exempel kontonumret, plötsligt ändras, kontrollera direkt hos din partner att ändringen faktiskt stämmer. 
  • Identifiera falska fakturor och offertbrev maskerade som fakturor. Om du tvivlar på att de är äkta, kontakta fakturaavsändaren. Föredra e-fakturor framför pappersfakturor.
  • Säkerställ att företaget har tydliga rutiner och anvisningar för betalning av fakturor. Se till att alla medarbetare, även praktikanter och vikarier, följer dem. 

Det är bra att komma ihåg att banker eller myndigheter inte ställer frågor om företagets betalningsrörelse per telefon. Bankuppgifter eller lösenord ska därför aldrig lämnas ut per telefon.   

Läs mer om hur du sköter bankärenden tryggt

Bekanta dig med Finans Finlands anvisningar för att undvika bedrägerier