Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Mot en mer hållbar distribution en laddstation åt gången – du har väl beaktat den nya lagstiftningen i ditt företag?

Mot en mer hållbar distribution en laddstation åt gången – du har väl beaktat den nya lagstiftningen i ditt företag?

Den 26 mars 2025 Företagskunder

Syftet med lagstiftningen om laddstationer för elbilar är att stödja spridningen av elbilar och minska utsläppen. Vilka möjligheter skapar laddstationer för företagen? 

Vid årsskiftet trädde en lag i kraft som förpliktar till att möjliggöra laddning av elbilar på parkeringsplatser vid andra byggnader än bostadshus. För befintliga byggnader innebär detta att laddstationer bör installeras i anslutning till byggnader med minst 20 parkeringsplatser. 

I anslutning till nya byggnader eller byggnader som genomgår större renoveringar ska laddstationer installeras när det finns minst tio parkeringsplatser. Lagen gäller inte mikroföretag, dvs. företag med färre än tio anställda.

Enligt Arssi Ijäs, Aktias företagsbankir som specialiserat sig på finansiering transportmateriel och schaktningsmaskiner, kan det ökade antalet laddstationer för elbilar skapa nya möjligheter bland annat för företag som äger fastigheter nära infartsleder till städer.

Inom infrastrukturen finns det ett skriande behov av laddstationer där man kan lämna en personbil för laddning och åka på en runda med en distributionsbil som laddats under natten.

”Inom infrastrukturen finns det ett skriande behov av laddstationer där man kan lämna en personbil för laddning och åka på en runda med en distributionsbil som laddats under natten, för att sedan åka iväg med den fulladdade personbilen när man återvänt”, säger Ijäs.

Grön finansiering hjälper att komma i gång

Gröna reformprojekt, som installation av laddstationer, kräver en betydande ekonomisk insats från företagen. Elbilar som används för transport kostar cirka 300 000 euro och laddningsinfrastrukturen inklusive installation kostar minst likamycket. 

Om det finns  stora, effektiva säkringar på fastigheten, kan kostnaderna vara betydligt lägre. Enligt Ijäs kommer man långt med en säkring på 3 x 350 ampere.

”I en sådan situation är kostnaderna ganska små, men möjligheterna att få laddstationer på tomten är stora”, säger Ijäs.   

Alla fastigheter har det dock inte nödvändigtvis effektiva säkringar färdiga. Då kan det bli nödvändigt med tilläggsfinansiering.

Utöver lån till traditionella dieseldrivna distributionsbilar erbjuder Aktia också gröna energilån som kan sökas för hållbara och miljövänliga projekt, såsom byggande av laddinfrastruktur och anskaffning av eldrivna transportfordon.

Ijäs säger att det är möjligt att förhandla om en längre lånetid för lån som beviljas för laddinfrastruktur, eftersom utrustningen har en längre livscykel och den initiala investeringen är stor. Lånetiden kan då vara cirka 9–10 år.

För lån som beviljas för elbilar är lånetiden i allmänhet något kortare, eftersom också deras brukstid är kortare än för laddutrustning. Exempelvis kan en lånetid på cirka 5–6 år tillämpas på elbilar. 

Funderar du på att ta ett grönt lån?

Visste du för vilka reformprojekt ditt företag kan beviljas grön finansiering? Klicka här för att läsa mer.

Boka en tid för distansmöte med vår specialist enkelt via kalendern nedan, så kartlägger vi tillsammans hurdana finansieringsbehov som företaget har. 

Boka distansmöte