Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Bedrägeriförsök på gång i Aktias namn – ge aldrig ut dina uppgifter per telefon, e-post eller sms Falska meddelanden har skickats ut i Aktias namn. Meddelandet handlar om misstänkt aktivitet på kontot och mottagaren ombeds göra en betalning. Läs mer
Marknadsrådet: Resultatperioden på Helsingforsbörsen och valresultatet i USA – hur ska vi gå vidare?

Marknadsrådet: Resultatperioden på Helsingforsbörsen och valresultatet i USA – hur ska vi gå vidare?

Den 8 november 2024 Marknadsrådet, Markkinaraati

Denna vecka diskuterar marknadsrådet Markkinaraati resultatperioden, de ekonomiska utsikterna och resultatet av presidentvalet i USA.

Helsingforsbörsens resultatperiod är förbi och de finska börsbolagens omsättning var lägre än väntat. Enligt Aktias placeringsdirektör Samu Lang beror detta på bolagens optimistiska tillväxtförväntningar i början av året.

- I början av året förutspådde företagen och analytikerna att ekonomin klart skulle börja återhämta sig under årets andra hälft, vilket skulle öka efterfrågan och omsättningen. Men så blev det inte, säger Lang.

Lang understryker att många bolag har klarat sig relativt bra trots vinstvarningarna. De har lyckats anpassa sig till marknadsläget och hålla nere kostnaderna, vilket har lett till att resultaten hållit sig på en rimlig nivå.

I USA har resultattillväxten i år varit på en helt annan nivå. Där har tillväxten legat kring 9 procent, trots att förväntningarna justerades neråt före perioden började. De överskreds dock senare. I Europa har motsvarande resultattillväxt legat kring ett par procent.

- Det går väldigt bra i USA. Det ekonomiska momentet har stärkts och resultattillväxtprognoserna har höjts. Europa som helhet, inklusive Finland, släpar efter, summerar Lang.

Enligt Lang är Helsingforsbörsen trots marknadsläget fortfarande ett beaktansvärt placeringsobjekt. Den är en av de billigaste marknaderna enligt flera värderingsmått i ett europeiskt sammanhang.

- Placerarna borde hitta hit på något sätt och bli entusiastiska över Finland, säger Lang. Vi borde genomföra någon marknadsföringskampanj för att vända kassaflödena till Finland.

I veckans marknadsråd Markkinaraati deltar förutom Lang även Inderes huvudanalytiker Antti Viljakainen och S-Bankens chefsstrateg Tanja Wennonen-Kärnä

För att spela videon måste alla cookies på webbsidan accepteras. Videon är på finska.