Skatteåterbäringarna får bedragarna att aktivera sig – se upp för nätfiskeförsök som görs i Skatteförvaltningens namn
För majoriteten av finländarna betalas skatteåterbäringarna ut i augusti och september, vilket också innebär att bedragarna aktiverar sig. I Skatteförvaltningens namn rings det bluffsamtal och skickas det bluffmeddelanden, till exempel i samband med skatteåterbäringar eller beskattningsbeslut. Syftet med bedrägerierna är att få åtkomst till kundernas bankkoder och personuppgifter.
Hur kan man skydda sig mot bedrägerier?
När man ska skydda sig mot bedrägerier gäller de välkända råden. Öppna aldrig länkar som skickas per sms, eftersom Skatteförvaltningen inte någonsin skickar sina kunder länkar eller ber om bankuppgifter per sms.
Uppgifter om skatteåterbäringar eller kvarskatt är tillgängliga i beskattningsbeslutet som finns på MinSkatt e-tjänsten. Du ska alltid logga in i MinSkatt genom att skriva vero.fi/sv/e-tjanster/minskatt/ i adressfältet. Det rekommenderas inte att besöka sidan via en sökmotor eftersom bedragare kan föra in förfalskade webbplatser till sökmotorerna.
Jag råkade ut för ett bedrägeriförsök, hur ska jag gå till väga?
Om du får ett bluffmeddelande, förstör det och öppna inte länkarna i meddelandet. Om du av misstag har angett din kortinformation eller dina bankkoder, kontakta alltid banken omedelbart.
Om kötiden till kundtjänsten är lång, ring till spärrtjänsten för kort eller förhindra användningen av kortet via Aktia Wallet-applikationen. Kontaktuppgifterna för Aktias kundtjänst och spärrtjänsten är följande:
Spärrtjänst för kort och Wallet: +358 800 0 2477
Nätbankens spärrtjänst: +358 20 333
Aktias kundtjänst: 010 247 010
Mer information om bedrägerier angående skatteåterbäringar, hittar du på Skatteförvaltningens webbsidor.