Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

I ett nytt bedrägeri ombes mottagaren installera en fjärrstyrningsapp i telefonen

I ett nytt bedrägeri ombes mottagaren installera en fjärrstyrningsapp i telefonen

Den 18 april 2024 Kundmeddelanden

Vi har upptäckt en ny typ av nätbedrägeri där användaren luras att ladda ner en applikation som bedragarna använder för att få fjärråtkomst till användarens enhet. Bästa sättet att undvika att bli lurad är att komma ihåg att en bank eller en myndighet aldrig ber dig att installera någon form av applikationer på din telefon eller dator. Så ladda under inga omständigheter ner några appar när du blir tillfrågad att göra det.

Bedrägeriet kan till exempel gå till på följande sätt:

  1. En nätbedragare skickar ett phishingmeddelande som ofta är utformat för att skapa en känsla av brådska. Meddelandet kan till exempel lyda så här:
    "Kredinor, du har ett eller flera inkassokrav. Kontakta oss omedelbart SMSID: FI338631. Vi finns tillgängliga på vardagar från 08:00 till 21:00, telefonnummer 094-2450951".
  2. I det givna kundtjänstnumret säger man att telefonen har blivit hackad och pengar har stulits från kunden. Användaren uppmanas att installera ett fjärrstyrningsprogram.
  3. Efter detta ber brottslingen användaren att logga in i mobilbanken och får tillgång till användarens kontomedel.
 

Exempel på phishingmeddelande:


 Om du av misstag har laddat ner skadlig programvara till din telefon gör så här:

  • Sätt telefonen i flygplansläge eller stäng av telefonen och lämna över den till polisen.
  • Rensa din telefon från skadlig programvara.
  • Spärra alla bankkoder, också de övriga bankernas koder

Läs mer om bedrägeriet på polisens webbsida (på finska)

Bluffmeddelanden och bluffnätakturor i farten

Det har skickats bluffmeddelanden i Aktias namn där det står att ”du har fått en uppdatering" och där du uppmanas att logga in via länken. Klicka inte på länken, den leder till en falsk webbplats. Läs mer om hur du sköter dina bankärenden tryggt.

Flera företag har fått bluffnätfakturor och i fakturorna uppmanas de att genast betala den obetalda fakturan.
Vi ber våra kunder uppmärksamma att fakturorna alltid ska öppnas och kontrolleras noggrant innan betalning, eftersom bluffakturorna har utvecklats de senaste åren och blir allt svårare att känna igen.

Vad ska du göra om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri?

Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer, kontakta vår kundtjänst omedelbart. Om väntetiden för vår kundtjänst är lång eller kundtjänsten inte är öppen, ring det avgiftsfria numret +358 20 333 till nätbankens spärrtjänst (24 timmar).

Läs mer om hur du sköter dina ärenden tryggt