Minimiamorteringsprocenten för kreditkort ändras – hur påverkar detta mig som kund?
Från och med 1.6.2024 inför Aktia en minimiamortering på 3 procent för alla kreditkort. Den nya minimiamorteringsprocenten gäller Aktia Credit/Debit-, Aktia Platinum Credit/Debit-, Aktia World Elite Private Banking Credit/Debit-, Aktia Credit- och Finnair Visa Credit-kort.
I och med ändringen blir minimiamorteringen för alla kreditkortsavtal 3 procent. Detta innebär att den minimiamorteringsprocent som visas på fakturan, dvs. den minsta amorteringen på fakturan, är 3 procent av skuldsaldot. Om du vill kan du även i fortsättningen betala hela skuldsaldot för faktureringsperioden på förfallodagen.
Du kan ändra fakturabeloppet i mobil- eller nätbanken
Om du använder e-faktura och vill betala ett belopp som är större än minimiamorteringen, ska du ändra betalningsbeloppet till ett belopp som kan vara vad som helst mellan minimiamorteringen och hela skuldsaldot. Du ser skuldsaldot på fakturan. Du kan göra ändringen i mobil- eller nätbanken. Kortinköp som gjorts under faktureringsperioden är även i fortsättningen räntefria fram till följande förfallodag.
Ändringen är störst för kunder som använder e-faktura och som tidigare har haft en minimiamortering på 100 procent och som har valt ”Betalningen debiteras automatiskt” som betalningsregel. Om du inte ändrar betalningsbeloppet debiteras ditt konto automatiskt med 3 procent av skuldsaldot på förfallodagen. Om du vill kan du ändra e-fakturans betalningsregel till ”Jag vill alltid bekräfta betalningen”, vilket innebär att betalningen inte debiteras kontot förrän du har bekräftat den.
Kontrollera alltid kreditkortsfakturan
Det är bra att komma ihåg att alla fakturor, särskilt kreditkortsfakturor och betalningstransaktioner, bör kontrolleras varje månad.
I Aktias kortvillkor nämns att kunden är skyldig att kontrollera betalningstransaktionerna på sin faktura och att obehöriga betalningar ska reklameras utan dröjsmål. Du ska reklamera obehöriga transaktioner inom 13 månader från transaktionen, och om fakturorna inte kontrolleras är det lätt hänt att denna tid går ut. Att reagera snabbt förbättrar ditt rättsskydd.
Klicka här för frågor och svar om ändringen
Läs också: Ändringar i kundförmånerna – kräver åtgärder senast 30.6.2024