Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Bedrägeriförsök på gång i Aktias namn – ge aldrig ut dina uppgifter per telefon, e-post eller sms Falska meddelanden har skickats ut i Aktias namn. Meddelandet handlar om misstänkt aktivitet på kontot och mottagaren ombeds göra en betalning. Läs mer
Aktia varnar om bedrägeri på försäljningsplattformar

Aktia varnar om bedrägeri på försäljningsplattformar

Den 13 april 2024 Bloggar och artiklar

Det har förekommit bedrägeriförsök på olika försäljningsplattformar (såsom Tori.fi, Facebook Marketplace, Vinted, Huuto.net och Oikotie), där syftet är att samla in kort- och nätbankskoder för kriminellt bruk.

Bedrägerierna går ut på att bedragaren, som uppträder som köpkandidat, skickar ett meddelande via en snabbmeddelandeapplikation (t.ex. WhatsApp), som innehåller en länk till en falsk nätsida för en kurirtjänst eller logistikföretag (Posti, PostNord, UPS) och ber försäljaren att besöka sidan. Sidan kan verka riktig, men sidans enda syfte är att samla in försäljarens bankuppgifter.

Bedragare har hittat sin väg också till Vinted

Den nya försäljningsplatformen Vinted har blivit synnerligen populär bland bedragare. Bedragarna kan rikta in sig på Vinted-medlemmar med nätfiskeattacker via flera kanaler och låtsas vara Vinted-representanter (t.ex. från kundtjänsten), Vinteds leverantörer eller betalningsleverantörer eller köpare som är intresserade av ett av dina annonserade föremål. Vid första anblick ser de ofta ut som officiella meddelanden, men är inte det.

Tips på hur du sköter ärenden tryggt

  • Lämna aldrig ut dina uppgifter till nätsidor du inte känner till
  • Kontrollera alltid nätsidans hela adress
  • Använd dig inte av betalningstjänster som du inte känner till
  • Använd alltid betalningstjänster där båda parterna är identifierade (t.ex. MobilePay)
  • Du kan kontrollera köpkandidatens telefonnummer

Om du misstänker att dina bankuppgifter hamnat i fel händer, ring då till Aktias kundservice på numret 010 247 010 eller spärrtjänsten för kort och Aktia Wallet på numret +358 800 2477 (24h). Vid behov ring även till nätbankens spärrtjänst på numret +358 20 333 (24h).

Läs mer om hur du sköter dina ärenden tryggt