Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

Det förekommer bedrägeriförsök i Aktias namn

Det förekommer bedrägeriförsök i Aktias namn

Den 24 mars 2023 Kundmeddelanden Person- och företagskunder

Det skickas för tillfället ut bluffmeddelanden i många olika aktörers namn per sms eller e-post. Meddelandenas syfte är att fiska efter nätbankskoder eller kortuppgifter. I meddelandena ber man typiskt mottagaren att logga in i nätbanken via en länk i meddelandet. 

I Aktias namn har det till exempel skickats bluffmeddelanden om en ny betalningsmottagare och varnats om att ditt konto spärras om du inte uppdaterar dina kontouppgifter. Aktias nya Aktia ID-app används också i bluffmeddelanden, till exempel genom att berätta att applikationen kommer att inaktiveras om du inte snarast besöker den webbplats som nämns i meddelandet.

Förhåll dig alltid kritiskt till meddelanden och länkar och öppna aldrig meddelandet om du inte är säker på att det inte är frågan om nätfiske. 

Aktia frågar aldrig efter personbeteckning, konto- eller kortnummer, nätbankskoder eller säkerhetstal per e-post eller sms.

Om du misstänker att dina nätbankskoder har hamnat i fel händer

Om du misstänker att dina nätbankskoder har hamnat i fel händer, meddela vår kundservice om saken omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker saken utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst (24h), tfn 020 333 (från utlandet +358 20 333). Meddela också vår kundservice om saken så fort som möjligt. För din egen säkerhets skull spärrar vi din nuvarande nätbank och skapar nya nätbankskoder åt dig, som du kan hämta från närmaste serviceställe.

Om du misstänker att dina kortuppgifter har hamnat i fel händer eller att ditt kort missbrukats

Ring genast spärrtjänsten för kort och Aktia Wallet-applikationen på +358 800 0 2477 (24 h/dygn) och spärra kortet. Om ditt kort har blivit föremål för missbruk, gör också en polisanmälan. Du kan även tillfälligt förhindra användning av kortet via Aktia Wallet-applikationen eller i din nätbank under rubriken Kort. 

Läs mer om hur du sköter ärenden tryggt