Pysy valppaana verkossa ja vietä rauhallinen joulu
Joulukiireet ja verkkokaupoissa lisääntyvä kuhina herättävät usein verkkorikollisten kiinnostuksen, ja siksi joulun aikaan verkkorikollisuus on usein kasvussa. Miten verkkorikollisilta on mahdollista suojautua ja mistä tunnistaa luotettavan verkkokaupan? Olemme keränneet sinulle tärkeimmät niksit, joiden avulla varmistat itsellesi rauhallisen joulun.
Tietojenkalastelussa korostuvat kuljetushuijaukset
Joulun aikana verkkokaupassa käy kuhina, ja verkkorikolliset hyödyntävät ajankohtaista aihetta myös kalasteluviesteissään. Kuljetuksiin liittyvissä huijauksissa pyritään saamaan henkilön pankkitunnukset käyttämällä verukkeena esimerkiksi lähetyksiin liittyviä puuttuvia kuljetusmaksuja tai muita kuljetuksiin liittyviä ongelmia.
On kuitenkin hyvä muistaa, etteivät luotettavat kuriiripalvelut pyydä koskaan arkaluonteisia tietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla. Paras tapa suojautua on asioida palvelun omalla sivustolla ja tarpeen mukaan tarkistaa viestin aitous lähetystunnuksen avulla. Tämän lisäksi on hyvä pitää mielessä perusperiaatteet – älä koskaan klikkaa epäilyttäviä linkkejä vaan tarkista sekä viestin lähettäjä että linkin osoite, jos se on mahdollista.
Vältä valeverkkokaupat
Verkkokauppoja on nykyään pilvin pimein, ja aidon verkkokaupan tunnistaminen on yhä vaikeampaa. Ennen ostoksille lähtemistä on kuitenkin hyvä tarkistaa muutama asia, joiden avulla voit huolehtia, että verkkokauppa on luotettava:
- Pidä mielessä, että liian hyvä tarjous on yleensä huijaus. Jos verkkokaupassa myydään todella halpoja tuotteita tai tuotteita isoilla alennuksilla, kannattaa olla erityisen tarkkana.
- Lue muiden kokemuksia verkkokaupasta. Huonot kokemukset leviävät usein nopeasti internetissä, joten ne voivat käräyttää epäluotettavat toimijat.
- Tarkasta osoite ja yrityksen yhteystiedot. Tarkista, että verkkokaupan osoite on https://-alkuinen, ja että yrityksellä on näkyvillä sekä yhteystiedot että tietosuojaseloste.
- Tarkastele verkkosivujen ilmettä. Vaikka huijaussivustot kehittyvät jatkuvasti, voi valeverkkokaupan tunnistaa esimerkiksi huonosta kielestä ja epälaadukkaista valokuvista.
Valeverkkokauppojen lisäksi kannattaa olla tarkkana ns. tilausansojen varalta. Tilausansioissa kuluttajaa harhautetaan esimerkiksi tarjouksen tai arvonnan avulla tekemään pitkäaikainen tilaussopimus.
Pysy rauhallisena ja toimi tarpeen vaatiessa nopeasti
Huijareiden tärkein valttikortti on joulun ajan kiire ja stressi, minkä nojalla saatetaan tehdä nopeita päätöksiä ilman harkintaa. Siksi myös joulun aikana olisi hyvä muistaa, että aina kannattaa ottaa hetki aikaa ennen kuin toimii.
Kaikille meille sattuu kuitenkin virheitä, oli joulu tai ei, joten on hyvä pitää mielessä toimintaohjeet tällaisen tilanteen varalle. Jos huomaat verkkopankkitunnustesi tai korttitietojen vaarantuneen, ole aina välittömästi yhteydessä Aktian asiakaspalveluun numerossa 010 247 010. Jos asiakaspalvelu ei ole auki tai odotusaika on pitkä, soita Aktian sulkupalveluihin: kortit ja Aktia Wallet +358 800 0 2477 (24 h) ja verkkopankki +358 20 333 (24 h). Sulkupalvelut ovat auki myös joulun yli.
Näiden vinkkien siivittämänä toivotamme kaikille rauhallista ja ennen kaikkea turvallista joulua!