Mitä luottamusindikaattorit kertovat Euroopan taloudesta?
Kuten arvata saattaa, on taloudellinen epävarmuus ja hintojen nousun kiihtyminen vaikuttanut kotitalouksien ja yritysten luottamukseen. Suunta on molemmissa sama, eli alaspäin. Silmiinpistävää on kuitenkin ero heikkenemisen suuruudessa: kuluttajaluottamus on pudonnut kuin kivi siinä missä yritysluottamus on heikentynyt selvästi, joskaan ei dramaattisesti. Kuluttajaluottamus kertoo syvästä lamasta, siinä missä yritysluottamus lievästä taantumasta.
Kuluttajaluottamus lähellä mittaushistorian pohjia
Euroopan Unionin alueen kuluttajien luottamus kävi heinäkuussa mittaushistorian pohjilla ja palautui elokuussa hieman. Luottamus on tällä hetkellä selvästi alhaisempi kuin koronavuonna 2020 tai finanssikriisissä 2008/2009. Erikoiseksi tämän tekee se tosiasia, että kotitalouksien taloudelliseen hyvinvointiin vaikuttava työttömyys, on edelleen historiallisen matala: EU:n työttömyysaste oli 6,0 prosenttia kesäkuussa, joka oli mittaushistorian paras luku. Kuluttajien luottamusta onkin selvästi eniten heikentänyt heidän odotuksensa yleisen taloustilanteen kehityksestä.
Teollisuudessa paljon luottavaisempia
Siinä missä kuluttajien luottamus on romahtanut, on teollisuuden luottamus heikentynyt, mutta pysynyt edelleen tukevasti pitkän ajan keskiarvon yläpuolella. Teollisuuden luottamus ei ole lähelläkään tasoja, joita nähtiin ensimmäisenä koronavuonna tai finanssikriisissä. Teollisuuden tuotanto on pysynyt hyvällä tasolla Euroopassa ja samalla teollisuusyritysten arviot tilauskirjoista ovat lähellä kaikkien aikojen huippuja. Luottamusindikaattorikyselyn perusteella teollisuusyrityksillä EU:ssa menee siis varsin hyvin, vaikkakin vähän huonommin kuin noin vuosi sitten.
Vähittäiskauppa on heikentynyt, mutta ei hälyttävästi
Vähittäiskaupan luottamus on sekin heikentynyt, joskin muutos jää kuluttaja- ja teollisuusluottamusten välimaastoon. Vähittäiskauppa kertoo paljon kuluttajien kulutushaluista, ja kulutus on selvästi suurin elementti bruttokansantuotteessa. Vähittäiskaupan luottamuksen heikkeneminen on yhtenäistä kuluttajaluottamuksen tippumisen kanssa. Kuluttajaluottamuksen romahdusta painoi etenkin ihmisten odotus maiden talouksien selvästä heikkenemisestä, eikä odotukset oman talouden heikkenemisestä. Oma talous korreloi enemmän oman kulutuskäyttäytymisen kanssa.
Tilanne vielä odotettua parempi
Vähittäiskaupan ja teollisuusyritysten luottamuksella on merkittävä vaikutus talouteen. Yritykset ovat suuria työllistäjiä ja työmarkkinoiden kehityksellä on taas suora vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen. Verrattaessa yritysten tilanteeseen, kuluttajien luottamus vaikuttaisi ylireagoinnilta. Toivottavasti yritysten tilanne ei enää heikkene hälyttävästi.