SEPA-pikasiirto tuo maksut reaaliaikaan
SEPA-pikasiirto on eurooppalainen maksamisen palvelu, joka mahdollistaa nopean ja helpon rahansiirron euromaksualueella. Kun tavallisessa SEPA-tilisiirrossa rahat ovat vastaanottajalla samana tai seuraavana arkipäivänä, pikasiirrossa maksu välitetään kymmenessä sekunnissa vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä.
Mitä SEPA-pikasiirto tarkoittaa sinulle?
- Kun teet maksun euroissa, se siirtyy maksunsaajalle SEPA-maassa kymmenessä sekunnissa, päivästä ja kellonajasta riippumatta. SEPA-pikasiirto koskee SEPA-alueen maita, joiden kotivaluutta on euro*.
- Kun teet maksun, maksun saajan nimen ja tilinumeron vastaavuus tarkistetaan ennen maksun hyväksyntää. Tämä lisää turvallisuutta. Oma huolellisuus maksettaessa on silti edelleen tarpeen.
- Pikasiirron voit tehdä verkko- ja mobiilipankissa. Lähtökohtaisesti kaikki tekemäsi maksut ovat pikasiirtoja, eikä sinun tarvitse erikseen valita maksutapaa.
- Verkkopankissa voit määritellä maksukohtaisen ylärajan tililtäsi lähteville yksittäisille maksuille. Raja koskee myös mobiilipankissa tehtäviä maksuja.
- Pikasiirto on sinulle maksuton Aktian mobiili- ja verkkopankissa, aivan kuten tavallinen tilisiirto.
Eräpäivälliset ja toistuvat maksut välitetään maksunsaajalle edelleen tavallisina tilisiirtoina.
*SEPA-pikasiirto tulee ottaa käyttöön vuonna 2027 niissä SEPA-alueen maissa, joiden kotivaluutta on muu kuin euro.
Maksunsaajan tarkistaminen lisää maksamisen turvallisuutta
Sekä SEPA-pikasiirtoihin että SEPA-tilisiirtoihin tulee 9.10.2025 lisätoimintona maksajalle uusi palvelu, joka tunnistaa maksunsaajan nimen ja tilinumeron vastaavuuden.
Ennen kuin hyväksyt maksun, palvelu ilmoittaa sinulle jonkin seuraavista vaihtoehdoista:
Asiakkaan saama ilmoitus | Tätä ilmoitus tarkoittaa | Miten toimia, kun saan ilmoituksen |
---|---|---|
Nimi vastaa täysin | Maksunsaajan tiedot vastaavat toisiaan. | Voit hyväksyä maksun tavalliseen tapaan. |
Nimi vastaa osittain | Maksunsaajan tiedot lähes vastaavat toisiaan. Tarjoamme järjestelmästä nimivaihtoehdon. | Tarkista saajan nimi ja tilinumero. |
Nimi ei vastaa lainkaan | Maksunsaajan tiedot eivät vastaa toisiaan. Huomioithan, että saajan nimi ei vastaa tälle IBAN-tilille rekisteröityä nimeä. | Tarkista saajan nimi laskusta tai ole yhteydessä maksunsaajaan. Jos jatkat maksua ilman tietojen tarkistamista, maksu saattaa välittyä väärälle saajalle. Jos kuitenkin teet maksun. emme vastaa mahdollisista taloudellisista menetyksistä. |
Nimeä ei voitu tarkistaa | Maksunsaajan nimeä ei voitu tarkistaa. Haluatko jatkaa maksun suorittamista? | Vaikka saajatietoa ei ole tarjolla tai jos palvelussa on katko, tämä ei estä maksun hyväksymistä. Voit halutessasi yrittää tehdä maksun myöhemmin uudelleen. |
Maksut välitetään IBAN-tilinumeron perusteella. Epäselvissä tilanteissa tarkista maksunsaajan nimi aina laskulta tai maksunsaajalta. Emme suosittele maksun toteuttamista, jos maksunsaajan nimi ei vastaa ollenkaan nimitietoa vastaanottavassa pankissa.
Lue Finanssiala ry:n artikkeli aiheesta tästä
Voit määritellä maksukohtaisen ylärajan tilisiirroille
Jatkossa voit itse asettaa maksukohtaisen ylärajan tileiltäsi lähteville SEPA-pikasiirroille ja tilisiirroille. Ylärajan asetat verkkopankissa Tilit ja maksut -välilehdellä. Valitse haluamasi tili ja määrittele tilisiirron enimmäismäärä Tilin tiedot -kohdassa. Myöhemmässä vaiheessa rajan voi asettaa myös mobiilipankissa.
Kehitteillä on lisäksi päiväkohtainen yläraja tilisiirroille. Päiväkohtainen raja kattaa kaikki tilisi. Kerromme lisää, kun palvelu on saatavilla.
Maksujen enimmäisrajat parantavat maksamisen turvallisuutta.
Onko sinulla kysyttävää SEPA-pikasiirrosta?